تحقیق درباره واژه شناسي

مطالب دیگر:
📂پاورپوینت تحلیل خوابگاه مدرسه Stowe / معماری MICA📂پاورپوینت تحلیل مهدکودک / معماران IDEST Doo📂پاورپوینت بررسی تحولات سیاسی و اجتماعی📂پاورپوینت تحلیل ترمینال فرودگاه بین المللی تایوان📂پاورپوینت تحلیل فرودگاه بین‌المللی پل‌کوو روسیه📂پاورپوینت تحلیل پُل lucky knot در چین📂پاورپوینت تحلیل پل عابر پیاده و دوچرخه سواری در دانمارک📂پاورپوینت تحلیل پل سان شان چین و پل Cirkelbroen در کپنهاگ📂پاورپوینت تحلیل پیش دبستانی وانک چین📂پاورپوینت تحلیل مجتمع دانشجویی هنگ کنگ📂پاورپوینت تحلیل پنت هاوس با تراس و استخر سقفی در منهتن / معماری TBD studio📂طراحي مسکن ويلايي با رويكرد بهينه سازي مصرف انرژي📂فایل ورد آموزش Google Earth📂پاورپوینت تحلیل پارکینگ زیرزمینی کاتویک در میان تپه‌های شنی هلند📂پاورپوینت تحلیل پارک سنترال چین📂پاورپوینت تحلیل ایستگاه قطار آلمان📂پاورپوینت تحلیل ایستگاه راه آهن جنوبی بیجینگ چین📂پاورپوینت تحلیل تفرجگاه ساحلی در بندر مارینا دورو در پرتغال📂پاورپوینت تحلیل ترمینال حمل و نقل مرکزی آرنهم طراحی استودیو UN📂پاورپوینت تحلیل ترمینال دریایی سالرنو ایتالیا
تحقیق درباره واژه شناسی, واژه شناسی,واژه |1776737|agi
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان تحقیق درباره واژه شناسي هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

این محصول در قالب ورد (WORD) و قابل ویرایش در 17 صفحه تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این فایل و اطمینان از خرید، مطالب چند صفحه آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.

لینک دانلود پایین صفحه

اصولاً واژه شيعه به چه معنا است؟به منظور روشن‏تر شدن بحث، بررسي معناي لغوي و اصطلاحاتي اين واژه ضرورت دارد: شيعه در لغت كتاب‏هايي چون «القاموس المحيط»1، «تاج العروس»2 «لسان العرب»3 و «النهاية ابن اثير»4 شيعه را داراي معاني زير دانسته‏اند:1- پيرو و ياور در اين كتب آمده است: «شيعة الرجل اي اتباعه و انصار؛5 شيعه فرد يعني پيروان و ياورانش» در قرآن كريم نيز اين واژه در اين معنا به كار رفته است ؛ چنان كه در داستان حضرت موسي(ع) مي‏خوانيم: در فوجد فيها رجلين يقتتلان هذا من شيعته و هذا من عدوه ؛6حضرت موسي(ع) در شهر با دو نفر برخورد كرد كه با هم در نزاع بودند يكي از آن‏ها از پيروانش بود و ديگري ازدشمنان اودرباره اين معنا توجه به د و نكته ضرورت دارد: الف) لازم نيست شخصي رهبر مثبت باشد؛ براي مثال پيروان خاندان ابو سفيان «شيعه - آل ابي سفيان» خوانده مي‏شوند. ب) كار برد اين واژه نشان دهنده شدت همبستگي ميان پيرو و رهبر است ؛ همبستگي اي كه در كاربرد و اژه هايي چون «اتباع»(پيروان) ديده نمي‏شوند. بنابر اين، مي‏توان چنان نتيجه گرفت نسبت ميان واژه‏هاي شيعه و «تبع» عموم و خصوص مطلق است. يعني هر شيعه‏اي تبع خوانده مي‏شود، ولي هر تبع و پيروي شيعه نيست. اين سخن را مي‏توان با تعريف راغب اصفهاني از واژه شيعه نيز تأييد كرد؛ زيرا او كه معمولاً به ريشه يابي واژه‏هاي قرآنيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- القاموس المحيط، ج 3، ص 61 و 62. 2- تاج العروس، ج 5، ص 405

3- لسان العرب، ج 7، ص 258. 4- النهاية ابن اثير، ج 2، ص 246. 5- قصص(آيه): 15.

مي‏پردازد ، اين واژه را از خانواده شياع به معناي انتشار و تقويت، شمرده است و شيعه را كساني دانسته كه انسان به وسيله آن‏ها تقويت مي‏شود و انتشار پيدا مي‏كند؛6 به عبارت ديگر شيعيان فرد كساني هستند كه از جهت زمان و مكان باعث افزايش گستره وجودي وي مي‏گردند.

2-گروهي كه حول محوري خاص اجتماع كرده‏اند؛ «كل قوم اجتمعوا علي امرتهم شيعة» اين معنا بر خلاف معناي قبلي، غير نسبي است؛ در آن نسبت ميان پيرو و رهبر ديده نشده است و به هر گروه مستقل داراي مرام گفته مي‏شود. آيه شصت و نهم سوره مريم از موارد استعمال قرآني اين معنا به شمار مي‏آيد: «ثم لننزعن من كلّ شيعة ايهم أشدّ علي الرحمن عتيّا؛7 سپس از ميان هر گروه آن را كه بر خداوند نافرمان‏تر بود، بيرون مي‏كشيم.